در دنیای موتورهای جستجو، اصطلاحات و عبارات تخصصی بسیار زیادی وجود دارد. یکی از آنها که احتمالا پیش از این هم شنیدهاید، گوگل بات یا همان ربات گوگل است. یادگیری درباره نحوه کار این ربات از آنجا که تاثیر بسیار زیادی روی نحوه طراحی سایتها دارد به یک امر الزامی تبدیل شده است. از این رو در این مطلب بیش از پیش با آن آشنا خواهیم شد.
گوگل بات / Googlebot
ربات گوگل در واقع یک برنامه توسعه یافته توسط گوگل است که برای کاوش صفحات وب در اینترنت به کار میرود. از این ربات با نامهایی چون کراولر (خزنده) یا اسپایدر (عنکبوت) هم یاد میشود. دو مورد از مهمترین وظایف گوگل بات شامل این کارها میشود:
کاوش صفحات وب برای یافتن لینکهای جدید به منظور پیدا کردن و ایندکس گذاری محتواهای بیشتر تا جای ممکن.
جمع آوری اطلاعاتی راجع به هر صفحه وب و به روز رسانی پایگاه داده گوگل.
گوگل بات در فرایندی توقف ناپذیر، صفحه به صفحه گشته و هر کدام از این صفحات را از نظر داشتن لینکهای جدید مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت اطلاعات بدست آمده ذخیره میشوند. همه این فرایند به صورت کاملا خودکار انجام میشود. گوگل بات ممکن است که یک صفحه وب خاص را بارها کراول کند ولی تعداد دفعات این کار پیش بینی پذیر نیست.
گوگل از کراولرهای مختلفی که هر کدامشان از سرورها و مکانهای متفاوتی نشأت گرفتهاند برای ایجاد یک جریان مستمر در ایندکس گذاری صفحات وب استفاده میکند.
انواع ربات
ربات های مختلفی توسط گوگل ایجاد شده اند که هرکدام دستورالعمل مشخص خود را دارند.
به عنوان مثال ربات AdsBot کیفیت تبلیغ ها را چک می کند. همینطور ربات اپلیکشن اندروید گوگل به بررسی اپ های اندرویدی می پردازد. مهمترین ربات ها برای ما عبارتند از:
- Googlebot desktop: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه دسکتاپی وب سایت ها می ردازد.
- Googlebot mobile: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه مویابلی سایت ها می پردازد.
- Googlebot Video: این ربات به بررسی ویدئوهای موجود در وب می پردازد.
- Googlebot Images: این ربات به پایش تصاویر موجود در وب می پردازد.
- Googlebot News: این ربات مختص سایت های خبری است.
Googlebot یا ربات گوگل چگونه کار می کند؟
Googlebot از نقشه سایت ها و دیتابیس هایی استفاده می کند که شامل لینک های کشف شده قبلی هستند. این ربات ها از این داده ها برای تعیین مقاصد بعدی خود استفاده می کنند. هر زمان که ربات گوگل، لینک جدیدی را در یک سایت پیدا کند، آن را به لیست خود اضافه کرده تا بعدا به آن مراجعه کند.
هنگامی که ربات گوگل تغییراتی را در لینک ها مشاهده کند آن را گزارش کرده تا ایندکس منتسب به آن صفحه آپدیت شود. برنامه نوشته شده توسط گوگل، زمان های مراجعه به سایت ها را تعیین می کند. برای اطمینان از پایش شدن وبسایت خود، قابلیت پایش شدن را می بایست بررسی نمایید. اگر سایت شما در دسترس ربات های گوگل باشد، آنها اغلب به آن سر خواهند زد.
دلیل اهمیت ربات گوگل چیست؟
میتوان این ربات را ابزار اصلی گوگل برای درک سایتها دانست. گوگل به تنهایی تاثیر بسیار زیادی روی موفقیت سایتها دارد. این پلتفرم با اختلاف محبوبترین موتور جستجوی دنیا است. بنابراین حجم زیادی از ترافیک سایتها از سوی آن تامین میشود. به همین دلیل است که همواره توصیه میشود فعالیتهای سئوی سایت را با تمرکز بر موتور جستجوی گوگل انجام دهید. گوگل برای هدایت کاربران به سمت محتوای شما به دو چیز نیاز دارد:
در وهله اول باید از وجود داشتن محتوای شما خبر داشته باشد.
باید به اندازه کافی راجع به محتوای شما اطلاعات داشته باشد تا بداند که چه جستجوهایی را به سمت آن هدایت کند.
گوگل بات در هر دو مورد ذکر شده موثر است. این کراولر در قدم اول، وظیفه پیدا کردن همه صفحات سایت شما و اطلاع دادن به گوگل درباره آن را بر عهده دارد. علاوه بر این، با فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز گوگل به آن کمک میکند که هر صفحه وب را به مخاطبان اصلیاش متصل کند.
البته گوگل بات مسئولیت ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده را بر عهده ندارد. ولی وجود آن برای شکل گیری این فرایند، ضروری است.در مجموع میتوان گفت که گوگل بات تاثیر بسیار عمیقی روی تعداد بازدیدگنندگان سایتها از طریق موتور جستجوی گوگل دارد. پس اگر میخواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید باید همه موارد در خواستی این کراولر را در اختیارش بگذارید.
و در آخر...
گوگل بات، یک ربات نرم افزاری کوچک است که به بازدید از سایت شما می پردازد. اگر تنظیمات صحیحی را پیاده سازی کرده باشید، این ربات از سایت شما به طور کامل بازدید کرده و آن را ایندکس خواهد کرد. در صورتی که هرچه سریعتر به سایت خود محتوا بیفزایید، این ربات نیز سریعتر به سایت شما مراجعه خواهد کرد.
اگر زمانی تغییرات بسیار گسترده ای را در سایت خود ایجاد کردید، می توانید با استفاده از کنسول جستجوی گوگل به آن دستور دهید که هر چه سریعتر به پایش کامل سایت پرداخته تا تغییرات انجام شده هر چه زودتر در نتایج جستجو اعمال شود.
نظر دهید
ایمیل شما منتشر نخواهد شد *